خودروهاداخلی

انواع پراید+ تاریخچه ارابه مرگ

تاریخچه پراید

تولد پراید به سال 1985 میلادی(1363 شمسی) برمی‌گردد. جایی که یکی از سهامداران شرکت مزدا ژاپن(فورد آمریکا)، از این شرکت درخواست تولید یک خودرو مقرون به صرفه و با کیفیت می‌کند. این خودرو ابتدا در ژاپن تولید شد و با نام مزدا 121 به بازار راه پیدا کرد. با سفر این خودرو به آمریکا، نام آن به فورد فستیوا تغییر کرد. پس از چند سال، تولید این خودرو(در سال 1991 میلادی) در ژاپن و آمریکا به دلیل کیفیت پایین، متوقف شد. اما تولید این خودرو به کلی متوقف نشد و کره جنوبی در خط تولید کیا، این خودرو را با شکل و شمایل جدیدتری مونتاژ کرد. در سال 1372 شمسی، سایپا امتیاز مونتاژ این خودرو را کسب کرد. افزایش تقاضا باعث شد تا شرکت سایپا، امتیاز تولید این محصول را در سال 1380 از شرکت کیا موتورز دریافت کند(بخرد).

آیا تاریخچه پراید را می دانید؟

پراید یا ارابه مرگ؟!

پس از توقف تولید خودرو پیکان، مردم به یک تنوع و پیشرفت نیاز داشتند. خودرو پراید این نیاز را پوشش داد و به دلیل مقرون به صرفه بودن، در ایران، بسیار پرطرفدار شد. شیشه های برقی، صندلی های راحت، کولر، سهولت رانندگی و… باعث شدند تا بسیاری از مردم، پراید را به پیکان قدیمی خود ترجیح دهند. همانطور که می دانید این خودرو در سال های ابتدایی ورود به ایران، قیمت مناسبی داشت و خرید آن به راحتی امکان پذیر بود. اما کیفیت نسبتا خوب این خودرو تا زمانی ادامه داشت که تولید آن به عهده شرکت کیاموتورز بود(تا قبل از سال 1380 که سایپا امتیاز تولید پراید را از کیاموتورز خرید). سیاست های سایپا باعث شد تا این خودرو، امروزه به عنوان بی کیفیت ترین خودرو تولید داخل، شناخته شود و سالانه جان بسیاری از هموطنانمان را بگیرد.

انواع پراید

همانطور که می دانید؛ پراید در انواع مختلفی تولید شده است. صبا، نسیم، استیشن(سافاری)، 132، 131، 111، 141، 151 از انواع پراید بشمار میروند که حتما با آنها آشنا هستید. در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

صبا، اولین عضو خانواده پراید

پراید صبا در سال های اول ورود به بازار، از محبوبیت خاصی بهره می‌برد. این خودرو از یک موتور چهار سیلندر خطی استفاده می کرد که قادر به تولید 63 اسب بخار قدرت بود. این خودرو از قدرت بسیار بالایی بهره نمی برد؛ اما به دلیل مصرف سوخت پایین(مصرف سوخت ترکیبی 7 لیتر) بسیار پرطرفدار شد(همچنان هست!). شتاب صفر تا صد این خودرو حدود 15 ثانیه است. اگرچه این آمار، بسیار بد و نامطلوب هستند؛ اما این خودرو برای استفاده های درون شهری مناسب است. گیربکس دستی این خودرو 5 دنده می باشد. ترمز جلو این خودرو دیسکی است و ترمز عقب آن از نوع کاسه ای می‌باشد. حجم باک این خودرو 37 لیتر است. با یک بار پر کردن باک، شما می‌توانید به مدت یک هفته از این خودرو استفاده کنید.

پراید نسیم، کوچک و دوست داشتنی

موتور 63 اسب بخاری پراید نسیم با گشتاور 103 نیوتن در متر، میتواند عملکرد خوبی در اختیار مصرف کننده قرار دهد. اگرچه این عملکرد برای 30 سال پیش مناسب بود؛ اما همچنان شاهد استفاده از این خودرو در کشور هستیم. بر خلاف موتور، ظاهر این اتومبیل با مدل صبا تفاوت داشت(مانند مدل 111). در مدل نسیم دیگر خبری از صندوق عقب نبود و به همین دلیل، چراغ های قسمت عقب نیز تغییر پیدا کرده بودند. در کل ظاهر این خودرو بسیار جذاب بود و در دوران ورودش به بازار، جوانان زیادی آرزوی خرید آن را داشتند.

پراید استیشن، تجربه ای ناموفق

طراحی این مدل بسیار زشت و نامطلوب بود. همین امر نیز سبب شد تا تعدادی محدود از آنها تولید شود. موتور 1.3 لیتری آن نیز می توانست 63 اسب بخار قدرت تولید کند. حجم موتور و قدرت تولید شده توسط پراید سافاری با مدل صبا و نسیم یکسان بود؛ اما با توجه به اینکه خودرو سافاری، وزن بیشتری دارد؛ حداکثر سرعت آن کمتر از مدل صبا و نسیم میباشد. به همین دلیل، از این نوع خودرو در بازار ایران استقبال نشد و تولید آن متوقف شد.

انقلابی عظیم به نام “خانواده ایکس 100”!

پس از گذشت چند سال، کیفیت پراید صبا و نسیم کاهش یافت و باعث شد تا آمار تصادفات، روز به روز افزایش یابند. شرکت سایپا که از دریافت سود بالا(به دلیل افزایش تقاضا) راضی بود؛ تولید خودرو های  خود را متوقف نکرد و خودرو های جدید خود(که تفاوتی با سری قبلی نداشتند؛ بلکه بدتر نیز شده بودند) را با نام  “سری ایکس 100” معرفی کرد. پراید 131، 132، 111، 141 و 151 با شعار بهبود عملکرد فنی و ایمنی وارد بازار شدند(ترمز ABS، ایربگ، تقویت ورق های فلزی بکار رفته در اتومبیل و… از ویژگی های سری ایکس 100 بشمار می‌روند). این خودروها(111،132،131،141) به منظور کاهش تصادفات، جایگزین نسخه های قدیمی شدند(نسیم و صبا)؛ اما نتوانستند آمار تصادفات را کاهش دهند. بر خلاف تصور، این روند ادامه پیدا کرد و این محصول، به یکی از مهمترین عاملان مرگ و میر در کشور(40 درصد از تصادفات منجر به مرگ، به دلیل نقص فنی و ایمنی پایین خودرو پراید رخ می دهند) مبدل شد.

پراید 111
پراید 111 تیونینگ شده

خودرو های سری ایکس 100 قوی تر شده اند؟

خودرو های سری ایکس 100 اگرچه بنابر اعلام شرکت سایپا تقویت شده اند اما قدرت موتوری مانند سری های گذشته میباشد(حتی بدتر). این خودروها از یک موتور 4 سیلندر M13 استفاده می کنند. این موتور می‌تواند  63 اسب بخار نیرو تولید کند(مانند خودرو های سری گذشته!). میزان گشتاور تولید شده در این خودروها نیز به 103 نیوتن در متر میرسد. این خودرو ها(132، 131، 141، 151) می توانند سرعتی بین 160 الی 170 کیلومتر در ساعت را پیمایش کنند(با توجه به ایمنی پایین خودرو، هیچگاه این سرعت را تجربه نکنید و با سرعت مطمئن حرکت کنید). این میزان سرعت برای خودرو پراید 111(با توجه به اینکه وزن کمتری دارد) بیشتر است.

پراید 141

این مدل پراید که جز خانواده سری ایکس 100 قرار میگیرد؛ به دلیل طراحی نامناسب، بسیار زود از چرخه تولید خارج شد. ظاهر چراغ های عقب و طراحی جانبی خودرو بسیار نامطلوب بود و این خودرو نتوانست موفقیت پراید صبا و 131 را بدست بیاورد.

پراید 151

ورود پراید وانت به بازار، با انتقادات زیادی همراه شد. این خودرو نه تنها از طراحی زیبا و متنوعی برخوردار نیست؛ بلکه برای جابجایی اجسام سنگین نیز مناسب نمی‌باشد. این خودرو 900 کیلوگرمی، تنها قادر به جابجایی 400 کیلوگرم بار می‌باشد. در واقع این ماشین در زمینه جا به جا کردن وسایل سبک کاربرد دارد.

کلام آخر

ایمنی بسیار پایین پراید
ایمنی بسیار پایین پراید

این خودرو از ایمنی بسیار پایینی بهره میبرد؛ بنابراین در حین رانندگی بسیار مراقب باشید.

پراید در سال های ابتدایی ورود به بازار ایران، از کیفیت نسبتا خوبی بهره می‌برد و ارزش خرید داشت. اما امروزه با توجه به گران بودن و بی‌کیفیت بودن این خودرو، خرید آن معقول نیست. این خودرو سرانجام در تیر ماه سال 1399 به دلیل بی کیفیت بودن(و همچنین حادثه ساز بودن) از چرخه تولید کنار رفت. اما همچنان تولید پراید 151 ادامه دارد!

 

 

 

 

تبلیغات

ادمین سایت

سلام دوست خوبم.بنده ادمین سایتم و اسمم حسینه.فعالیتم رو سال 1400 شروع کردم و سعی دارم بهترین اطلاعات رو با شما در اشتراک بزارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا