اطلاعات خودرویینگه داری خودرو

نکات و اصول نگه داری خودرو از 0 تا 100

سلامت خودرو و نگه داری خودرو چه از لحاظ ظاهری و چه فنی برای اکثر مالکان خودرو بسیار حائز اهمیت است.هر خودرو به نگه داری هایی از قبیل شستشو بدنه،نظافت داخل کابین،بررسی سلامت موتور و گیربکس،بررسی سلامت سیستم جلو بندی و تعلیق نیاز دارد.خودرویی که همه ی چکاپ ها و بررسی ها را مالک به موقع و با انجام دقت کافی انجام دهد را می توان خودرویی سالم دانست.البته کارکرد موتور و نوع لوازم مصرفی نیز در کارکرد سلامت مورد تایید خودرو اثر گزارند.نگه داری خودرو انچنان هم سخت نبیست با خودرو آموز همراه باشید.

سوال چگونه یک خودرو خوب داشته باشیم؟

در پاسخ می توان این را به خود شما ربط داد.اگر به سلامت آن توجه داسته باشید میتوانید از خودرویتان به درستی مراقبت کنید.هر چند همه خودرو ها در مرور زمان با اصطحلاک رو به رو هستند.در این مقاله در خودرو آموز به معرفی اصول نگه داری خودرو و مراقبت از خودزو می پردازیم.

باطری خودرو

باطری خودرو وظیفه تامین برق خودرو را دارد.در صورت عدم سلامت این قطعه در خودرو شما با مواردی مانند روشن نشدن خودرو رو به رویید.طبق گفته کارشناسان در باتری ها حداکثر ماهانه یک بار سطح آب موجود در آنهارا بررسی نمایید.البته این مقدار برای مناطق گرمسیر کمتر است و میتوان زمان بررسی را 20 روز برای این مناطق در نظر گرفت.به این نکته نیز توجه داشته باشید که هر مخزن سطح مایع جداگانه ای دارد و شما باید هر مخزن را به طور جداگانه مورد بررسی قرار دهید.

باطری

بیشتر باطری های موجود عمری در خدود چهار تا پنج سال دارند که پس از این زمان این باتری رو  به فرسودگی میروند و میتوان گفت زمان تعویض این قطعه در خودرو حدودا 5 سال است.

برا بررسی سلامت باتری های اتمی باید  به رنگ چشمی موجود بر روی آنها توجه گرد.رنگ سبز نشانگر سلامت این باتری ها و شارژ کامل انها است.رنگ سیاه یا قرمز نشانگر خالی شدن شارژ باتری است ولی با مشاهده این رنگ با شارژ مجدد باتری توسط دستگاه میتوان از باطری استفاده مجدد کرد.رنگ سفید یعنی باتری شما کاملا د شارژ شده و دیگر قابل شارژ شدن هم نیست و زمان تعویض آن فرا رسیده است.دشارژ شدن باتری به عواملی مانند عدم توانیی دینام و مشکل آن،برق دزدی خودرو و سفت نبودن کابل های متصل به باتری در قسمت بست باطری.

چشمی باتری خودرو

روغن ها و مایعات خودرو

در خودرو روغن هایی مانند روغن هیدرولیک که در سیستم فرمان و روغن ترمز که در سیستم ترمز گیری خودرو نقش دارد به کار رفته است.علاوه بر این موارد روغن هایی مانند واسکارین(روغن گیربکس)و روغن موتور که وظیفه خنک کاری و روان کاری قطعات داخلی موتور را بر عهده دارد به کار رفته اند.

سطح روغن هیدرلیک خودرو را باید تقریبا هر روز بررسی کرد اگر نمیتوانید حداقل 3 روز یکبار در نظر داشته باشید.یکی از عوامل سفت شدن فرمان را میتوان کاهش سطح این روغن و یا نشت آن دانست.که عدم وجود آن ضرر های زیادی را برای خودرو به همراه دارد.

همچنین روغن ترمز خودرو نیز مانند روغن هیدرولیک نیاز به بررسی دارد روزانه دارد که کاهش آن میتواند منجر به  سفت شدن پدال کلاچ و عدم ترمز گیری صحیح با وجود لنت های سالم دانست.

واسکازین روغنی است که در گیربکس مورد استفاده قرار میگیرد وظیفه کلی این روغن روانکاری قطعات گیربکس است.بر خلاف تصور اشتباه عموم این روغن نیز نیاز به تعویض دارد و زمان تعویض آن در گیربکس های دستی بین 50/000 کیلومتر تا 100/000 است.که زمان ایده آل ن را 60 هزار تا 70 هزار میتوان مد نظر داشت.همچنین برای گیربکس های اتوامات به دلیل تعداد دفعات بیشتر تعویض دنده و حرارت بالاتر تولیدی زمان تعویض واسکازین در گیربکس های اتومات از گیربکس های معمولی کمتر است.

روغن موتور

روغن موتور خودرو به شدت در سلامت موتور خودرو تاثیر دارد.این روغن وظیفه خنک کاری قطعات موتور و خنک کاری آنها را دادر.عمر بیشتر روغن های موجود در بازار 8000 کیلومتر است که زمان ایده آل تعویض روغن موتور را می توان 5000 کیلومتر تا 6000 دانست.البته این نکته هم درنظر داشته باشید که خودرو در زمان کارکرد درجا مسافتی طی نمکند اما موتور روشن است و روغن در حال انجام وظیفه.

 مایعات خودرو هم مانند روغن ها در نگه داری خودرو حائز اهمیت اند.مایعات خودرو مایعاتی مانند آب رادیاتور،مایع شیشه شور و بنزین مصرفی اند.

آب رادیاتور خودرو وظیفه خنک کاری موتور را برعهده دارد.سطح این آب باید هر هفته مورد بررسی قار بگیرد.همچنین هر 1 سال یک بار باید این آب را تعویض کنید.به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ وجه درب رادیاتور را تا 1 ساعت پس از خاموش کردن خودرو باز نکنید زیرا مایع درون آب به دلیل افزایش دما تحت فشار بالا است و با باز شدن درب رادیاتور با فشار بالا به سمت بیرون می پاشد که ممکن است باعث سوختن دست و سایر نقاط بدن شما شود.

آب رادیاتور خودرو

مایع شیشه شوی خودرو وظیفه پاک کردن شیشه های خودرو شما را دارد.برای ماده ایده آل شیشه شوی خودرو میتوانید ترکیب آب،مایع ظرفشویی و الکل را در این مخزن بریزید.

بنزینی که شما در باک میریزید اگر آلوده باشد میتواند باعث گرفتی انزکتور ها و همچنین اگر دارای اکتان پایین باشد باعث بد کار کرد نموتور میشود.همچنین عدد اکتان بالا موجب فرسودگی وخوردگی قطعات خودرو مانند باک میشود.

فیلتر های خودرو

همانطور که از نام فیلتر مشخص است وظیفه این قطعه فیلتر کردن قطعات ورودی است.فیلتر ها تا حد بسیار زیادی باعث جلوگیری از ورود گرد و غبار و و ذرات دیگر را به روغن،هوا و بنزین میشود.فیلتر های خودرو چهار نوعند:فیلتر بنزین(صافی بنزین)،فیلتر روغن،فیلتر کابین و فیلتر هوا.

نگه داری خودرو

فیلتر بنزین

این فیلتر بر سر راه سوخت خودرو قرار میگیرد تا سوختی که به موتور خودرو می رسد را از ناخالصی ها پاک کند.این قطعه نیز مانند سایر قطعات پس از گذشت زمانی فرسوده میشود و کارایی خود را از دست میدهد.زمان تعویض فیلتر سوخت در خودرو ها تقریبا 60000 کیلومتر است.و پس از گذشت این مدت این قطعه کاریی خود را از دست میدهد.

فیلتر روغن

این فیلتر بر سر راه روغن ورودی به موتور قرار گرفته و روغن را از ناخالصی ها مانند قطعات ریز که شاید از موتور خودرو جداشده اند پاک میکند.این فیلتر پس از هر بار تعویض روغن توسط مرتکز تعویض روغن تعویض میگردد.

فیلتر هوا کابین

هوای ورودی به کابین خودرو را پاک میکند و زمان تعویض آن تقریبا سالی یک بار میباشد.

فیلتر هوا موتور

علاوه بر سوختی که به موتور خودرو می رسد برای احتراق اکسیژن نیز لازم است.این فیلتر بر سر راه هوای ورودی به موتور قرار میگیرد.البته بعضی از افراد برای افزایش میزان هوا ورودی و احتراق بهتر از انواع کیت مکش و هدرز استفاده میکنند.

 

زمان تعویض تسمه های خودرو

تسمه ها وظیفه انتقال انرژی جنبشی در خودرو را بر عهده دارند.در خودرو دو تسمه به کار رفته است.تسمه تایم و تسمه دینام.

تسمه تایم(تایمینگ)

تسمه تایم دو وظیفه بر عهده دارد

  • تنظیم زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها
  • به گردش دراوردن میل بادامک از طریق میلنگ

تسمه تایم

این تسمه وظایف بالا را دبر عهده داردکه از وظایف بسیار حیاتی خودرو است.اگر تسمه تایم یا تسمه تایمینگ به هر دلیلی اعم از فرسودگی و یا پارگی کوچک از کاملا از هم پاره شود آن زمان شما متحمل هزینه های بالای 7 میلیون تومان شده اید(تاریخ 1400).در صورتی که این قطعه را پس از گذشت 60 هزار کیلومتر از عمر خودرو باید تعویض گردد.هزینه تعویض این تسمه تقریبا 600 هزار تومان برای خودرو های ایرانی می باشد.

تسمه دینام

این تسمه به نام های تسمه پروانه و تسمه مارپیچ هم در بین عموم شناخته میشود.وظیفه این تسمه انتقال نیروی گشتاور به واتر پمپ، اویل پمپ، دینام و سیستم تهویه مطبوع است.برای نگه داری بهتر خودرو هر بار تعویض مصرفی ها و روغن خودرو سلامت این قطعه را نیز مورد بررسی قرار دهید.

بررسی سلامت سیستم روشنایی

روشنایی خودرو را می توان مهم ترین اصل رانندگی در شب دانست.این روشنایی توسط چراغ های عقب و جلو خودرو ها تامین می شود.علاوه بر اهمیت این سیستم در شب باید به وظایف دیگری مانند اروشن شدن چراغ هشدار ترمز،راهنما های خودرو و فلاشر ها اشاره کرد.این سیستم می تواند نقش بسیار مهمی در جلوگیری از تصادفات چه در شب و چه در روز شود.هر چند روز یکبار تمام این سیستم را مورد بررسی قرار دهید.در صورت کدر شدن چراغ های خودرو میتوانید از پولیش برای رفع حدودی کدری چراغ استفاده کنید.

شمع های خودرو

شمع در خودرو وظیفه ایجاد جرقه و روشن شدن خودرو دارد.اگر شمع به درستی عمل جرقه زنی را انجام ندهد احتراق در موتور به صورت کامل انجام نمیشود و همین مورد باعث بد کار کردن خودرو می شود.عمر شمع های خودرو ها تقریبا 50 هزار کیلومتر میباشد.

تایر های خودرو

تایر های خودرو وظیفه انتقال خودرو را بر عهده دارند.هر خودرو سواری 4 عدد تایر دارد.حداقل عمق شیار تایر ها باید 1.5 میلیمتر باشد.درصورت ترک داشتن تایر یا گذشتن تاریخ انقضا و نداشتن شیار ناسب رانندگی با این تایر ها بشدت خطرناک است و ممکن است در حین حرکت بترکد و تعدل خودرو شما از کنترل خارج شود و باعث واژگونی یا ایجاد حادثه برای شما گردد.بعد از پیمایش هر 8000 کیلومتر لاستیک های خودرو را به صورت ضربدری با یکدیگر تعویض کنید.تایر های هر خودرو در نگه داری خودرو وسیستم تعلیق آن خودرو نقش مستقیم دارد.

تعویض ضربدری تایر

مراقبت از بدنه

بدنه خودرو شما ظاهر خودرو شماست.هر چقدر بدنه خودرو تمیز تر باشد خودرو شما جلوه بهتری دارد.در صورت امکان هر ده روز یکبار بدنه خودرو را بشووید.در صورت ایجاد خط و خش می توانید از پولیش های نرم و سخت استفاده کنید.پولیش های نرم برای خط و خش هایی کاربرد دارن دکه ناخن شما به آنها گیر نکند و خطوطی که ناخن شما به آنها گیر میکند با پولیش های سخت از بین میروند.اما در استفاده از پولیش افراط نکنید.

ممنونیم که تا اینجا با خودرو آموز همراه بوده اید.اگر برای سلامت خودرویتان تگرانید با نکاتی که در بالا گفته ایم می توانید سلامت خودرو را تا حد بالایی تضمین کنید.

نوشته شده با عشق❤️

تبلیغات

ادمین سایت

سلام دوست خوبم.بنده ادمین سایتم و اسمم حسینه.فعالیتم رو سال 1400 شروع کردم و سعی دارم بهترین اطلاعات رو با شما در اشتراک بزارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا