
می خواهیم در مورد خودرویی به صرفه که توسط شرکت خودرو سازی سایپا تولید گردیده است صحبت کنیم.از این خودرو نباید انتظار رقابت با خودرو هایی مانند BMW داشت دقیقا هر چقدر پول بدهید آش میخورید.بحث امروز ما ساینا است،خودرویی ملی.
سایپا پنج سال بعد از اینکه تیبا را در دسترس عموم قرار داد دست به تولید نسخه فیس لیفت آن زد که این خودرو ساینا نام گرفت البته از اول این اسم را برای آن انتخاب نکردند و در اصل اسم اولیه آن سایپا 222 بود. بگذریم… ساینا بلاخره تولید شد اما آنقدر هم که انتظار میرفت خوش فروش نبود در آن زمان(که الان خاطره شده) این خودرو نتوانست سهم زیادی از بازار خودرو های 30 میلیون تومانی را به انحصار خود در بیاورد چرا؟ تنها تفاوت ساینا با تیبا ظاهر درونی و بیرونی خودرو و یکی دو آپشن است،سایپا در هیچ کدام از بخش های فنی این خودرو در مقایسه با تیبا تفاوتی قائل نشده است.

ساینا در سال 1395 با دو مدل کم آپشن و فول آپشن روانه بازار شد اما نسخه کم آپشن تنها دو سال مهمان بازار ایران بود و بعد از آن با یک خداحافظی بازار را ترک کرد. اما طبق عادت سایپا که تا از یک چیز نسخه های زیادی بیرون ندهد ول کن نیست ساینا S، ساینا G و ساینا پلاس نیز معرفی شدند.
طراحی ساینا:
در این جز پنجره ها و ستون ها شباهتی به تیبا دیده نمیشود و می توان این را یک فیس لیفت بزرگ دانست(البته در میان خودرو های ایرانی)،چراغ ها،جلو پنجره و حتی طرح درب صندوق عقب در این خودرو شاهد تغییر بوده است.این روند در داخل خودرو نیز ادامه دارد و داشبورد و سایر اجزا با تغییرات زیادی همراه هستند. اما این تغییرات را فقط می توان ظاهری دانست زیرا در متریال به کار رفته در خط تولید آنها هیچ تفاوتی وجود ندارد.
از ویژگی های ظاهری این خودرو می توان به سیستم تهویه مطبوع دیجیتالی آن،کنترل شیشه ها به صورت برقی،تغییر دستگیره درها(البته با کوچک ترین فشار شاهد شکستن آنها خواهید بود)و آیینه های برقی و در بخش بیرونی شاهد هماهنگی بسیار عالی در مقایسه با تیبا هستیم و چراغ های خودرو در این محصول سایپا هماهنگی خوبی را دارند.
رینگ های به کار رفته در ساینا سایز 14 اند،انتخاب مناسبی برای تیپ این خودرو است اما نکته منفی این قسمت فضای زیاد گلگیر است که شاید رینگ های نیسان هم بتوان جای داد(اغراق).

این تغییرات در بخش فنی اصلا صدق نمیکنند و سیستم فنی این خودرو دقیقا همان سیستم فنی تیبا است بدون هیچ تغییری!
آپشن های ساینا:
ساینا هم مانند تمام خودرو های ایرانی شیشه های برقی و آیینه ها برایش آپشن حساب میشوند پس انتظار آپشن های زیادی را نداریم اما برای نسخه LUX یا همان اتوماتیک این خودرو نسبت به خودرو های ایرانی میتوان گفت که با بیل در آن آپشن ریخته اند از آپشن های این نمونه می توان به کروز کنترل،استارت دکمه ای،فرمان برقی و نمایشگر برقی.اما این نسخه دیگر تولید نمیشود.از نسخه آپشن های نسخه معمولی ساینا می توان به همان آیینه های جانبی برقی،شیشه های برقی،داشتن ظبط،داشتن پدال های گاز ترمز و کلاچ به علاوه فرمان.اما نکته جالب توجه کولر این خودرو است که از توان مناسبی برخوردار بوده است البته اگر به مشکل نخورد که اگر بخورد به جای کولر به بخاری تبدیل میشود.
مشخصات فنی ساینا:

همان طور که در بالاتر هم اشاره کردیم سایپا در مقایسه با تیبا از لحاظ فنی هیچ گونه تغییری انجام نداده است. این خودرو نیز ماننده تیبا محرک جلو بوده و پیشرانه M15 بر روی آن نصب گردیده است. این پیشرانه قدرتی برابر 87 است بخار در دور موتور 5300 دور در دقیقه و گشتاور 128 نیوتون متری در دور موتور 4000 دور دقیقه دارد.مصرف سوخت خودرو نه آنقدر زیاد و سرسام آور است و نه آنچنان کم در نمونه گیربکس دستی مصرف سوخت ساینا 7 لیتر و در نسخه اتومات 7.5 لیتر در صد کیلومتر است.شتاب صفر تا صد ساینا تقریبا 13 ثانیه است که در مقایسه با خودرو های امروزی میتون آن را هم فاجعه دانست ولی خوب مجبوریم بین بد و بدتر یک انتخاب داشته باشیم.در جدول زیر مشخصات فنی ساینا را به صورت کامل مشاهده می کنید:
تعداد سیلندر | 4 سیلندر |
تعداد سوپاپ | 8 سوپاپ |
گیربکس | 5 دنده |
حجم موتور | 1503 |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
سیستم فرمان | در نسخه دستی هیدرولیک و در نسخه اتومات برقی |
حداکثر سرعت | 180 کیلومتر بر ساعت |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | کاسه ای |
رینگ | آلومینیومی/فولادی |
شاسی | یک پارچه |
سیستم تعلیق جلو | مک فرسون |
سیستم تعلیق عقب | میله پیچشی |
مصرف سوخت | 7 لیتر در نسخه دستی/7.5 لیتر در نسخه اتومات |
مشخصات ظاهری ساینا
طول | ۴۲۱۵ میلیمتر |
عرض | ۱۶۶۳ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۴۸۴ میلیمتر |
فاصله چرخ ها در حلو | 1410 |
فاصله چرخ ها در عقب | 1410 |
وزن | 1050 و 1085 در نسخه اتوماتیک |
گنجایش مخزن سوخت | 41 لیتر |
تعداد سرنشین | 5 نفر |
گنجایش صندوق عقب | 370 لیتر |
قطر رینگ | 14 اینچ |
سایز چرخ جلو | R14 185/60 |
سایز چرخ عقب | R14 185/60 |
پلتفرمی که سایپا برای ساینا و تیبا انتخاب کرده است پلتفرم X200 و موتور انتخابی نیز M15 با توان تولیدی 87 اسب بخار و 128 نیوتون متر است.