
خودرویی که کمپانی خودرو سازی سایپا به تازگی با نام آریا معرفی کرده را می توان نسخه کراس اوور شاهین دانست. این دو خودرو در مشخصات فنی هیچ تفاوتی با یک دیگر ندارند. رقیب جدی این خودرو را می توان محصول جدید ایرانخودرو که ریرا نام دارد شمرد. در ادامه با خودرو آموز همراه باشید تا با مشخصات این خودرو آشنا شوید.
مشخصات فنی:
موتوری که سایپا برای این خودرو استفاده کرده است نسخه توربو پیشرانه M15 یا همان M15T است. این پیشرانه از چهار سیلندر خطی به همراه 8 سوپاپ بهره می برد. حجم موتور این خودرو 1497 سی سی است که در دور موتور 5000rpm قدرتی برابر 110 اسب بخار و 178 نیوتون متر گشتاور در دور موتور 2500 تولید میکند. ظرفیت باک این خودرو 47 لیتر است و مصرف سوخت ترکیبی برابر با 7.5 لیتر در صد کیلومتر دارد. گیبرکس این خودرو CVT اتوماتیک شش دنده می باشد. شتاب صفر تا صد اعلام شده سایپا آریا را می توان چیزی حدود 14 ثانیه اعلام کرد.
از آنجا که سایپا خبر استفاده از موتور TU5 ایران خودرو را بر روی شاهین منتشر نموده است دور از انتظار نیست که شاهد تولید سایپا آریا نیز با موتور TU5 باشیم. گفتنی است موتور TU5 یک موتور 16 سوپاپ تنفس طبیعی می باشد که بر روی خودرو هایی مانند پژو 206 تیپ 5 نصب میگردد.
طراحی سایپا آریا:
همانطور که در بالا تر گفتیم این خودرو نسخه هاچبک خودرو شاهین است. طبق تحقیقات مجله خودرو آموز طراحی این خودرو از ولکس C30 الهام گرفته است، خودرویی چینی که خود بر اساس پلتفرم یکی از نسل های تویوتا پاریس طراحی و تولید گردیده است.
طراحی ظاهری آریا:
سایپا در طراحی این خودرو موفق بوده و خودرویی هاچبک زیبا و امروزی طراحی نموده است. طراحی ظاهری این خودرو را می توان برگ برنده آن در مقابل رقیبانش دانست.

آریا در مقایسه با شاهین مقداری قد بلند تر به نظر می رسد. در قسمت جلویی خودرو شاهد تغییراتی در جلو پنجره خودرو هستیم که از خطوط کروم در آن استفاده شده است. قسمت پایینی سپر هم با افزودن رنگ سفید دچار تغییر شده است. چراغ های مه شکن جلو هم نیز دسخوش تغییرات اندکی بوده اند. اما در قسمت چراغ های جلو تغییری مشاهده نمی شود. همه این تغییرات دست به دست هم داده اند تا باعث مقداری تفاوت ظاهری این خودرو با سایپا شاهین شده شوند که در نتیجه خودرو بیشتر جلوه ای شبیه به یک کراس اوور را به خود بگیرد.
در قسمت های کناری خودرو تنها شاهد اضافه شدن فلاپ های پلاستیکی بر روی گلگیر های عقب و جلو هستیم.

به قسمت پشتی خودرو می رسیم، در این قسمت شاهد تغییر در چراغ های خودرو هستیم که از جمله این تغییرات می توان به دو تکه شدن چراغ ها اشاره کرد، در مجموع تغییرات چراغ های این خودرو را می توان با ظاهر آن هماهنگ دانست. بر روی درب صندوق عقب نیز شاهد یک برآمدگی همچون درب صندوق عقب کوییک هستیم که باعث ایجاد تمایزی دلنشین در خودرو گردیده است.
طراحی داخلی آریا:
سایپا به هر مقدار که در طراحی ظاهری این خودرو موفق بوده است در طراحی داخلی ناموفق به نظر می رسد. ظاهر داشبورد قدیمی است و به یکی از عیوب این خودرو تبدیل شده است. سایپا در کابین این خودرو حتی برای دلخوشی یک دستگیره درب هم تغییر نداده است و شاهد همان داشبورد شاهین هستیم. کیفیت متریال استفاده شده ضعیف است و اصلا چنگی به دل نمی زند.

دریچه های تهویه هوا در بالاترین قسمت داشبورد قرار گرفته اند. در زیر آنها شاهد یک مانیتور هفت اینچی هستیم، در زیر مانیتور هم کلید های کنترل سیستم تهویه قرار دارند.
امکانات رفاهی آریا:
این خودرو مجهز به آپشن هایی مانند دیلایت و اتولایت، شیشه های جانبی برقی، آینه ها برقی با قابلیت تا شوندگی برقی، دوربین و سنسور دنده عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک به صورت تک کاناله، فرمان برقی با دکمه های کنترل سیستم صوتی خودرو، رهیاب ماهواره ای، کیلس استارت و سنسور فشار باد تایر ها اشاره کرد.
قیمت آریا:
این خودرو احتمالا در سال 1402 به بازار عرضه شود و تا آن زمان نمی توان قیمتی برای آن تعیین کرد. اما در مقایسه با رقبا پیش بینی می شود که قیمتی در حدود 350 میلیون تا 450 میلیون تومان داشته باشد.