خودروهاداخلی

بررسی کامل تیبا 1 و تیبا 2+ارزش خرید

تیبا اولین خودرو ملی سایپا است که در سال 1387 رونمایی شد.این خودرو در مدت زمان تقریبا کوتاهی توانست حجم بالایی از بازار را به خود اختصاص دهد.این خودرو را میتوان جایگیزی برای ریو و پراید دانست که در طراحی آن از هر دو این خودرو ها بهره گرفته شده است.یکی از عوامل چشمگیر موفقیت این خودرو قیمت پایین آن بود.نام اول تیبا که با آن معرفی نیز گردید مینیاتور بود اما به دلیل غیر ایرانی بودن این نام،تیبا به معنای آهو نامیده شد.پلتفرم این خودرو پلتفرم S81 است و دارای موتوری با حجم 1500cc  است که مصرف سوخت ان در هر صد کیلومتر برابر 6.5 است.این خودرو توانسته استاندارد آلایندگی یورو 4 را نیز کسب نماید.

زمان رونمایی تیبا 1 در سال 1387 و نمونه دوم این خودرو و یا هاچبک ان نیز در سال 1393 بود.امروزه نسخه تیبا 1 در چهار مدل SX، LX، SL، EX تولید می شود که در بخش موتوری و فنی کاملا یکسان بوده و در تعداد و نوع آپشن ها تفاوت های کمی را با هم دارند.که در بین آنها فول آپشن ترین  نسخه EX است.تیبا 2 نیز در دو مدل  SX و EXکه نمونه EX  از لحاظ آپشن ها در سط ح بالاتری قرار دارد.از اپشن های نمونه EX  میتوان به رینگ فولادی و شیشه بالابر های برقی برای هر چهار درب و تنظیم برقی ایینه های جانبی اشاره کرد.

تیبا در اولین روز های ورودش به بازار به دلبیل تفاوت قیمتی کم این خودرو با پراید،توسط قشر متوسط جامعه مورد استقبال قرار گرفت.

طراحی خارجی تیبا:

در بخش طراحی ظاهری و بیرونی این خودرو شاهد یک سدان کوچک شهری هستیم.طول و عرض و ارتفاع تیبا 1 به ترتیب برابر 1484،1635،4105 میلی متر است.این خودرو با این مشخصات در دسته بندی های جهانی سگمنت B قرار می گیرد.در این بخش تفاوت چندانی با پراید را شاهد نیستیم.کمپانی سایپا ادعا می کند که این خودرو توسط گروه طاحی IET  یا انجلینی دیزاین طراحی شده است.طراحی این خودرو مقداری ناهمانگ است و جای پیشرفت بسیار بالایی را دارد.اما یک نکته شاید برایتان جالب باشد طراحی چراغ های جلو این خودرو از چشم های آهو بهره گرفته شده است که یکی از دلایل نامگذاری این خودرو نیز میتواند این باشد.

تیبا

طراحی داخلی تیبا:

در طراحی قسمت کابین تیبا از سه خودرو پراید،رنو 90 و ریو الهام گرفته شده است.در این بخش با یک طراحی ناهمانگ و قدیمی روبرو هستیم.طراحی که حتی فرمان این خودرو نیز دقیقا همان فرمان پراید است.کیفیت ساخت قطعات این خودرو بسیار ضعیف است که می توان گفت که از بدترین آلیاز ها در ساخت آن استفاده شده است.اگر این خودرو ارتقا یافته پراید است پس باید جنس مواد و شکل آنها نیز مقداری ارتقا یابد نه اینکه از همان مواد چه بسا ضعیف تر استفاده شود.این بی کیفیتی در بلند مدت می تواند به صدا های ازار دهنده از داشبورد منجر شود.

کابین تیبا

مشخصات فنی تیبا:

با توجه به اینکه هیچ کدام از خودرو ساز های ما علاقه به طراحی و تولید پیشرانه های جدید ندارند،پیشرانه این خودرو نیز همان پیشرانه پراید است اما مقدار کمی تقویت شده.سایپا پیشرانه این خودرو را با همکاری با شرکت FEV آلمان طراحی نموده که پس از اعمال این تغییرات آنها توانست حجم موتور این خودرو را 200 سی سی افزایش داده و حجم آن را از 1300 به 1500 برسانند.البته آنها با این تغییرات موفق شدند که توان خروجی پیشرانه تیبا را 16 اسب بخار افزایش دهند و آن را به 87 برسانند.در کل موتور تیبا را می توان همان موتور رو با میلنگ پریاد دانست ولی با سرسیلندری دارای 8 سوپاپ و تغییرات اندکی مانند منفیلود.اما پس از این تغییرات در پیشرانه آنها با چالش گیربکس همراه بودند.گیربکس خودرو وظیفه انتقال توان و نیرو تولید شده توسط پیشرانه را به چرخ ها دارد.از انجایی که خودرو سازان همه چیز را قدیمی دوست دارند گیربکس این خودرو را نیز از همان پراید بهره بردند اما با تغییراتی مانند تغییر ضرایب دنده ها  وتقویت فنر کلاچ.

شاید برایتان جالب باشد اما سایپا هنوز هیچ آماری را صفر تا صد تیبا اعلام نکرده است اما اگر خیلی خیلی خوشبین باشید و در بهترین حالت صفر تا  صد این خودرو را می توان 13 ثانیه تصور کرد.

مصرف سوخت یکی از مهم ترین ویژگی های یک خودرو است.طبق اعلام شرکت سایپا مصرف سوخت این خودرو در پیمایش مسافت 100 کیلومتر 7.1 لیتر است.مخزن بنزین این خودرو 41 لیتر بنزین در خود جای میگیرد که بنابراین دو آمار می توان نتیجه گرفت که شما با هر بار سوخت گیری کامل می توانید 570 کیلومتر با را با این خودرو طی کنید.اما همه این موارد به این بستگی دارد که سایپا آمار درستی را اعلام کند.اما پس از گذر زمان و حتی انجام بروزرسانی های این خودرو،قطعات بی کیفیت استفاده شده کارایی خود را از دست می دهند و شما با افزایش چشم گیر سوخت همراه خواهید بود.

سیستم تعلیق تیبا:

سیستم تعلیق تیبا را میتوان نتیجه ترکیب سیستم تعلیق ریو و پراید دانست.در این ترکیب در بخش سیستم تعلیق جلو خودرو از سیستم تعلیق ریو که از نوع مک فرسون بوده است استفاده شده و در بخش تعلیق عقب نیز از سیستم تعلیق تیر پیچشی نیمه مستقل که دقیقا همان سیستم اکسل عقب پراید است استفاده شده است.

این بهینه سازی سبب شده ایت که این خودرو هندلینگ و پایداری بهتری از خود نشان دهد. البته در این بخش هم سایپا از همان علاقه به استفاده از تجهیزات قدیمی استفاده کرده است پس نباید انتظار سیستم تعلیق آنچنان خفنی را از این خودرو داشته باشیم.

تیبا 1

تیبا 1 بخریم یا تیبا 2:

بین هیچ کدام از نسخه های تیبا صندوق دار و تیبا هاچبک فرقی از نظر موتوری و گیربکس وجود ندارد.تنها تفاوت این خدورو ها را میتوان ظاهر متفاوت آنها دانست که در تیبا 2 قسمت صندوق عقب صاف گردیده و سعی شده تا طراحی بروز تری خودرو داشته باشد که ان بروزرسانی را می توان در چندین خط و تغییر در چراغ ها دانست.

معایب تیبا:

مهم ترین و اساسی ترین ضعیف این خودرو را میتوان کیفیت قطعات مصرفی در هر دو مدل تیبا صندوق دار و تیبا هاچ بک دانست.این ضعف قطعات را می توان به وضئح در داشبورد،در ها،قطعات موتور و گیربکس به وضوح دید.این مشکلات سبب شده تا شما حداقل ماهی یک بار به نمایندگی مراجعه کنید.که این را برای یک خودرو که هنوز یک یا دو سال از عمرش نگذشته باشد را فاجعه دانست.با خودتان تصور کنید که این خودرو پس از گذشت ده سال چه هزینه هایی را برای شما به بار خواهد اورد.

ایراد بعدی این خودرو را می توان سطح کم امکانت و اپشن ها دانست. اگر بخواهیم رک باشیم در هر جای دنیا که بگویید شیشه های برقی برای خودرو های ما آپشن حساب می شود به ما میخندند و شاید باور نکند.البته اگر از زه بغل پراید بگزریم و گرنه با گفتن واژه آپشن زه بغل احتمالا آنها تلفات هم میدهند.

طراحی تیبا را می توان طراحی قدیمی و منسوخ شده دانست.که این مشکل 99 درصد خودرو های داخلی است و تنها مخصوص تیبا نیست.

ایمنی خودرو یکی از مهم ترین ویژگی های یک خودرو است.که متاسفانه تولید کنننده های ایرانی علاقه ای به این موضوع ندارند و تیبا هم از این موضوع مستثنی نیست.که این می تواند جان شما و یا سرنشینان خودرو را تحت خطر قرار دهد.

صدای کابین تیبا شاید برای شما آزار دهنده باشد.این صدا را می توان به دو مورد مربوط دانست:

اول اینکه کیفیت کم قطعات داشبورد و کابین خودرو که صدا های مانند جیر جیر برای شما ایجاد میکنند.

دومین دلیل را میتوان صدای زیاد موتور و عدم صداگیری درست توسط سایپا دانست.

تیبا 2

نتیجه گیری و جمع بندی:

در این رنج قیمتی و این انتخاب های بشدت محدود این خودرو را میتوان خودرویی مقرون به صرفه دانست البته تا زمانی که این خودرو گارانتی داشته باشد.البته این مشکل کیفیت بیشتر طی چند سال اخیر به چشم میخورد و در نمونه های اولیه و تا سال 95 بسیاری از این مشکلات وجود نداشتند.اما اگر به دنبال خودرویی صفر کیلومتر و کم مصرف هستید این خودرو می تواند برای شما مناسب باشد.رقبای تیبا را میتوان نسخه مقداری بروز تر آن یعنی کوییک یا پراید دانست که شما با خواندن مقالات مرتبط به هر کدام میتوانید مقایسه خود را انجام داده و تصمیمتان را بگیرید.

 

تبلیغات

ادمین سایت

سلام دوست خوبم.بنده ادمین سایتم و اسمم حسینه.فعالیتم رو سال 1400 شروع کردم و سعی دارم بهترین اطلاعات رو با شما در اشتراک بزارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا